torsdag 21 december 2006

Dagens doft - Allure

Även idag har jag Chanels Allure. Det är verkligen en doft som passar mig, tom den kinkige mannen kommenterade "Det där är verkligen en doft som passar dig, det är sådana du ska ha. Påminner om Dune". Och det gör den ju, som jag påpekade igår, fast en blommig version. Idag provar jag Edt version på ena handleden och Edp version på andra. Edp:n sitter mycket bättre, Edt:n kräver större mängd än vad jag har spritsade på mig.
Allure är skapad av Chanels "husnäsa" sedan 80-talet, Jaques Polge och den är enligt Chanel byggd enligt ett annat koncept än den traditionella doftpyramiden. Den är som olika facetter som hela tiden överlappar varandra utan att någon not tillåts dominera. Facetterna är: Blommor; magnolia, kaprifol och lilja. Frukt; mandarin och passionsfrukt. "Klassiska" blommor; jasmin, solros. Oriental; vanilj.
 Det här med de sk facetterna verkar rent krasst vara en omskrivning av att det är fråga om en linjär doft. Linjära dofter har lite dåligt rykte bland riktiga (franska) doftsnobbar. De linjära dofterna är ju i regel amerikanska, Mon Dieu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.